Beiträge von koaschten

    Ein Vertrag, ist ein Vertrag, ist ein Vertrag. die Neukunden Sonderkonditionen sollten erhalten bleiben, auch nach dem 1.10. Wenn nicht, dann Sonderkündigungsrecht, wegen einseitiger Vertragsänderung. Selbst wenn du den neuen allgemeinen Geschäftsbedingungen zugestimmt hast, dein Vertrag besteht ja schon vor der Preisänderung und mit einer Mindestlaufzeit, die deine Konditionen schützen für diesen Zeitraum.

    Danke für den Link Obivan das ist interessante Lektüre. Bin mir nicht sicher wie weit dies auf den EV6 zutrifft, weil ja allgemeine von "electrodes" geredet wird.

    Das sind soweit ich weiß Akkus mit NMC811, also Lithium-Nickel-Mangan-Cobalt Mischung wobei Nickel:Mangan:Cobalt im Verhältnis 8:1:1 enthalten sind. Die Mischung bildet die Kathode, Grafit in der Regel die Anode.


    einfacher Verständlich finde ich da dieses Abstrakt in der Auto Motor Sport: https://www.auto-motor-und-spo…sche-details-zum-kia-ev6/


    Der Fokus im nature Artikel liegt natürlich auf:

    Zitat

    These physics-based insights into the distinct SOC-dependent relaxation efficiency provide new perspective towards developing advanced fast charge protocols to suppress plating and shorten the constant voltage regime.

    Also der Idee SoC Abhängig bessere Schnell-Lade-Protokolle zu entwickeln da die Physik von Lithium dies erfordert und mit entsprechenden Anpassungen wohl das Lithium Plating vermieden oder zumindest verringert werden kann.


    Interessant ist auch, dass man wohl nicht Konstant durch laden sollte sondern in mehreren Schritten mit "Entspannung"

    Zitat

    Resting for being faster: advanced charge protocol informed by relaxation dynamics

    Beyond the phase separation and plating risk during fast charge, the 3D microstructure-resolved model can reveal the relaxation dynamics both at the electrode and intra-particle level to provide physics-based evidence of a rational OCV step to be embedded into advanced fast charging protocols such as adaptive pulse charge and multistage constant current charge (or similar) used by most of the battery and EV manufacturers. Current design strategies of fast charge protocols are either guided by experiment or machine-learning algorithms, lacking a physics-based understanding of the electrode dynamics, which can be assisted by the 3D phase-field modeling presented here.

    Was dabei besonders interessant ist, dass es nicht nur besser für die Batterie sein soll, sondern sogar der Ladeprozess schneller wird? Hätte ich nicht erwartet.

    Zitat

    The results in Fig. 7d–f not only suggest how long the relaxation time should be to complete the stripping of any plated lithium that is active (i.e., in contact with the electrode matrix), but also more crucially, when a rest step should be placed in the fast charge protocol to proactively reduce the plating risk, meanwhile effectively shortening the total charging time (reducing the CV regime).


    Die Zusammenfassung ... fasst es gut zusammen.

    Zitat

    To summarize, this section provides a proof-of-concept study illustrating how an efficient relaxation step during fast charging can (1) mitigate the lithium concentration gradient in the graphite particles and alleviate plating; (2) facilitate capacity recovery by a thorough stripping of the plated lithium that is active and reversible; (3) reduce capacity loss arising from the formation of dead lithium; (4) shorten the CV regime where the concentration relaxation is significantly less efficient. The combined experiment and modeling results suggest that a 3-min rest at 45% SOC is appropriate to a charging rate up to 3C for the electrode with an areal capacity up to 2 mAh cm−2, and 1C for a 3 mAh cm−2 electrode, as the resistance from ionic transport in the electrolyte is insignificant. However, the optimal relaxation time shifts to 30% SOC and 20% SOC charging at 2C and 3C respectively for the 3 mAh cm−2 electrode (Fig. S13), owing to an increased lithiation current at the electrode/electrolyte interface with the development of concentration gradient of the electrolyte. This new perspective building on the physics-based evidence obtained by our 3D microstructure-resolved phase-field model is anticipated to provide new insights into the development of advanced fast charge protocols such as the multi-step constant-current (MSCC) profiles49,50 used by most of the EV OEMs. Specifically, there is a great potential to enforce a prolonged preliminary charging to higher SOC for a more efficient OCV step (relaxation of concentration gradient in both the particles and electrolyte), conduct a rational refinement of the ratio between each CC steps, and even develop a new pattern of MSCC with modulated CC-OCV steps to further reduce the charging time.

    der im praktischen Versuch gezeigt "Entspannungs-Effekt" ist effektiv

    1) verhindern einer ansteigenden Lithium Konzentration und Vermeidung von plating

    2) Kapazitätsrückgewinnung durch effektive Rückumwandlung von entstandenem plating

    3) Reduzierung von Kapazitätsverlust durch inaktives Lithium


    Wenn das umgesetzt wird... dann halten die Batterien beim Schnell-Laden länger und altern weniger.

    Die Inverter kannst schon mal raus nehmen aus der Gleichung Schnippendippel das sind Halbleiter, da muss keiner einen Drehregler aufdrehen bei Fahrmodus Wechsel, Da wechselt vermutlich nur ein PWM Signal von maximal 50% Taktung im Eco Modus auf 100% Taktung bei GT oder so. Das ist voll digital.